Turneringsregler

Turneringsregler
Indenfor hver række, spilles alle mod alle.

Man har selv mindst én bold med hver gang. Der kan ikke lånes bolde i hallen.

De normale volleyballregler følges med følgende undtagelser.

  • Der skal være mindst 1 person af hvert køn på banen, og der må max. benyttes 4 spillere af samme køn. Man bør altid stille med 6 spillere på banen. Kan man ikke stille op med mindst 5 spillere, der overholder kønsreglen, kan kampen naturligvis afvikles, men modstanderen vinder kampen 3-0 (6 points). (Altså færre end 5 spillere, så har man ikke mulighed for at få point)

Følgende er gældende for sæsonen 2023/2024.
Der dispenseres fra antallet af damer og herrer således, at der kan tilmeldes ”rene” dame- og herrehold.

For damerne betyder dette, at der kan tilmeldes et damehold, der til hver kamp skal bestå af kun damer. Der skal altså være min. 5, max. 6 damer på banen, før resultatet kan gøres gældende.

Herrerne kan tilmelde et herrehold bestående af 4 herrer.

Der skal her altid være 4 - og kun 4 herrer - på banen ad gangen.

  • Flydende udskiftning er tilladt.
  • Time-out ikke tilladt i nogen række.
  • Der spilles running score. 1./2. sæt vindes af det hold, der først scorer 25 point med et forspring på mindst 2 point og ikke nogen max.
  • sæt til 25 point, med et forspring på mindst 2 point, dog max 27 point.
  • Hvert vundet sæt giver 2 point. Startes 3. sæt ikke pga. tidsproblem, afgøres dette sæt med 1 point til hvert hold.
  • Kampene skal være afsluttet til den fastsatte tid. Stillingen ved tidens udløb er det gældende resultat for sættet. Det er dommerens opgave at holde styr på tiden.
  • Resultatet påføres holdkortet, som afleveres i postkassen ved udgangen.
  • 22.20 er sluttidspunktet for programmets sidste kamp.
  • Man må ikke benytte samme spillere på 1. og 2. holdet, medmindre særlige forhold gør sig gældende (sygdom, bortrejse o.l.). En spiller kan ikke deltage på 2 forskellige firmahold. Sker dette, og modstanderen nedlægger protest, vil kampens resultat blive 3-0 til det hold, der stillede ”lovmæssigt” op.
  • Se i øvrigt divisionsdommerforeningens hjemmeside, hvor du også kan teste din egen viden om volleyball reglerne.
  • Ved holdtrækning – uanset hvornår i turneringen – nulstilles opnåede point og tilbageføres til modstanderholdene, hvorfra de er vundet.

 
Aflysning af kampe:
Ønsker en klub at aflyse en kamp, skal klubben gøre følgende senest dagen før kl. 12.00 via mail:

  • Melde afbud til Århus Firma Sport carsten@aafs.dk
  • Melde afbud til modstanderhold
  • Modstanderholdet bør melde tilbage til den aflysende klub, at afbud er modtaget.
  • En aflysning af en kamp vil blive registreret som en tabt kamp, og modstanderen får 6 point for kampen.
  • I tilfælde af, at et hold glemmer at aflyse en kamp, bliver klubben tildelt et gebyr på 300 kr. Ved aflysning efter kl. 12 dagen før kampen tildeles klubben et gebyr på 150 kr.